Pe o vreme foarte ostilă, cu ploaie măruntă, rece și vânt puternic, am reușit să ajung la ediția 2014 a conferinței Future of Media. Aici oamenii înfrigurați și udați de ploaie se salutau cu căldură și zâmbete largi, de parcă se cunoșteau de o viață. Pentru mine a fost a doua conferință în domeniu și deja eram mai puțin timidă, mai ales că am observat cu ușurință câteva persoane cunoscute.
Dar acum să vă povestesc în detaliu cam ce s-a discutat.
După introducerea lui Cristi Manafu și glumele de încălzire, a început prezentarea speaker-ilor:
Petrișor Obae ne-a vorbit în calitate de jurnalist, mai mult decât ca fondator al Paginii de Media despre media.
Discursul a fost unul complet: a povestit despre televiziune și evoluția acesteia în 2014, despre publicitatea în presa scrisă versus cea din TV, apoi despre radio și în cele din urmă despre schimbările din online în 2014 și așteptările pentru 2015.
Cam ce mișcări au fost în domeniul TV: oameni importanți de la PRO TV care au plecat la Antena 1, pe fondul zvonurilor despre presupusul faliment al primei televiziuni private din România. Cu toate acestea și în pofida faptului că au copiat producții și show-uri vrând să devină noul PRO TV, s-a dovedit că emisiunile cu cea mai semnificativă audiență au rămas cele de familie la Antena 1. Deci, e musai să facă schimbări de strategie, nu doar să copieze formate și să ia oameni de la competiție. Concluzia: brand-ul este cel care creează încrederea, iar conținutul face brand-ul.
Kanal D nu mai este susținută de către Dogan, firma mamă și trebuie să se descurce singură.
Postul public de televiziune TVR trece printr-o perioadă cu probleme mari și tăieri de costuri, iar în 2015 cu siguranță vor urma schimbări importante.
Buuun, și acum… ceea ce este important pentru oamenii de marketing, publicitatea din TV.
În cifre, advertisingul la TV a fost o piață de 6 milioane jumate de EURO in 2014, cu reclame mai multe și GRP livrat mult mai mare decât anul anterior. Este evident că posturile cele mai mari atrag reclama cea mai scumpă și importanță ca și audiență. Aici gasești consumatorii dispuși să consume mai mult și se servește reclamă la produse și servicii de lux, telekom și retail. Tot aici e mai potrivit “product placement”-ul ca și strategie de marketing.
Către altă nișă de audiență se îndreaptă televiziunile de știri care se concentrează pe teleshopping, deoarece publicul de aici e în geneal mai limitat material, bătrân, mai puțin informat. Implicit, aceasta este o publicitate ieftină și pentru produse slab calitative.
Publicitatea în presa scrisă este pe cale de dispariție. Acest lucru și dizolvarea mai multor firme de distribuție în 2014 au dus la scăderea drastică a ziarelor de calitate, primele patru publicații abia ajungînd la maxim 55.000 de exemplare/zi. În curând presa scrisă va dispărea în acest context, iar mulți dintre jurnaliști deja scriu în mediul online. Ba chiar și unele publicații importante au devenit din ce în ce mai citite în mediul digital.
Radio-ul, este un spațiu publicitar de larg consum. Ca și domeniu, este foarte dinamic, oamenii migrează de la un post la altul, apar cumpărări și schimbări de emisiuni foarte dese.
Ce a însemnat 2014 pentru online?
O schimbare de semantică pentru presă, mai ales imediat înainte și după alegeri când s-a dovedit puterea articolelor online ale ziariștilor. Încet-încet ziariștii trec în mediul digital, online-ul devenind un spațiu de exprimare și nu de retragere cum era pâna acum! Vezi ca exemplu credibilitatea și influența câștigate de publicațiile online precum Gândul, Adevărul, Hotnews.
Ce așteptărti are Petrișor pentru 2015?
Ca publicitarii să susțină calitatea și să publice pe site-uri auditate de BRAT, nu să prefere pe cele cu prețuri mici, dar fără valoare.
Dragoș Stanca, a vorbit despre publicitatea în online și globalizarea acesteia, ne-a arătat în grafice cum jucătorii mari precum Facebook și Google schimbă obiceiurile de consum ale oamenilor.
Simplist vorbind, banii din publicitate se împart astfel: Google 65%, Facebook 15% și Local Market 20%. Ironia este că și jucătorii locali susțin în mod indirect pe primii doi, pentru că au nevoie să investească în Google și Facebook.
Ce tendințe vede Dragoș pentru online-ul din 2015?
- Elitizarea în media; alierea mai multor jurnaliști cu conținut de calitate în digital
- Donațiile care să susțină proiectele jurnalistice de calitate
- Automatizarea procesului de vînzare-cumpărare în social media; nu mă îndoiesc că specialiștii în domeniu știu deja de butoanele de Buy de la Facebook și Twitter, știu de rapiditatea procesului de cumpărare și performanța acestuia
- Cantitatea va conta mai puțin decît calitatea; conținutul va trebui să ne convingă că își merită banii, iar publicitatea se va axa pe rezolvarea unor probleme și nevoi, nu doar va vinde produse sau servicii. Altfel spus, publicitarii vor produce produse media pentru care oamenii sunt dispuși să plătească bani în 2015, fie prin donații, fie prin preț de abonare
- Principala intrare în online va fi de pe mobil, de aceea publicitatea pe device-uri mobile va fi prioritară
Laura Barbu, a vorbit despre comportamentul utilizatorilor de mobile: “Humains go mobile!”
Pentru că în ziua de azi totul este în mișcare și schimbare, rețelele de telefonie trebuie să țină pasul și să se dezvolte la fel de repede, oamenii petrecând din ce în ce mai mult timp pe mobil: căutări de informație, socializare, divertisment, cumpărături. La cum a evoluat lumea până în prezent, internetul a devenit una din nevoile de baza ale omului! Deși societatea se schimbă, nevoile rămăn, dar se schimbă modul de a le satisface: internetul pe mobil. Drept urmare au apărut aplicații aproape pentru orice, de la supraviețuirea pe munte, gasirea unei locații pe hartă, comandarea de taxi sau mâncare pe telefon, verificarea vremii, șamd. Tendința pentru 2015 este de creștere a consumului de videouri pe mobil. Deja conform studiilor VODAFONE 83% dintre utilizatorii de smartphne-uri văd video-uri pe telefon, iar 50% dintre clienții acestora acceptă să primească reclamă pe mobile.
Care sunte tendințele pentru 2015?
- Publicitatea pe mobile va lua amploare
- Ecranul telefonului smart va rezolva probleme și nevoi, dar va servi și reclamă targetată
- Video-ul va fi din ce în ce mai prezent pentru că are o rată de angagement de 4-5 ori mai mare
- Următoarea creștere va veni din domeniul Health & Wellness; mobilul va deveni din ce în ce mai interesat de sănătatea utilizatorului. și aici se poate servi reclamă, atâta timp cât aceasta aduce valoare acelei aplicații
Răzvan Căpănescu, despre evoluția agențiilor de publicitate.
Ceea ce ne-a transmis în primul rând, a fost nevoia ca publicitatea să nu se simtă atât de ușor; agențiile trebuie să schimbe abordarea brief-urilor.
Foarte important, dupa ani de studiat și lucrat în domeniu, ultimii dintre aceștia în UK, distanța dintre România și restul țărilor cu domeniul de advertising dezvoltat a scazut simțitor în ultimul timp. Din punct de vedere business, agențiile de publicitate nu vor mai fi clasice; au nevoie de blending skills și idei neindendificabile atât de ușor: ” Blend the skills of the whole organisation into terms able to deliver business solution ideas”.
Mugur Pătrașcu, ne-a vorbit despre ce s-a întâmplat cu online-ul în 2014.
Comunicarea reprezintă un mesaj transmis de cineva care ajunge la oameni prin diferite canale. Doar că aceasta nu mai este așa de ușor de realizat cum era în trecut, iar consumatorii nu mai reacționează la fel. Din perspectiva comunicării, aceasta se rezumă la integrare: Conținut (Povestire utilă)+ Comunitate (Audiență, agregare) + Performanță (CRM & Commerce)
Regulile comunicării online care funcționează sunt:
– nu te adresa consumatorilor, ci situațiilor
– comunicarea care transmite utilitate este cea câștigătoare
– concentrează-te pe oameni, aceștia trebuie să fie în centrul atenției mesajului comunicat
– social media nu greșește; dacă nu aduce rezultate înseamnă că tu ai greșit undeva și nu ești performant
Sfaturile lui Mugur pentru 2015:
– regândește-ți audiența target în dinamica mediului online și tehnologiei
– acționează, nu aștepta pănă la atingerea numărului critic de consumatori
– construiește ceva nou, nu te atașa de lucruri și obiceiuri
– device-urile mobile împing lucrurie înainte
Cam acestea au fost mesajele transmise de speker-ii de la sesiunea I despre tendințe în media, tehnologie și publicitate.
Voi reveni cu un rezumat al parții a IIa în articolul viitor.