Te-am convins deja de ce ai nevoie de un blog cât mai atractiv. Acesta crește autoritatea în domeniu, aduce trafic către site-ul companiei, generează potențiali clienți sau cititori fideli. Dacă e un blog de companie, principalul scop este să impulsioneze business-ul aducând clienți noi și fidelizând pe cei deja existenți.
Cel mai important este ca atunci când postezi pe blog să nu te concentrezi primordial pe generarea de posibili clienți. Aceasta este o abordare greșită. În schimb cel mai bine este să identifici cât de bine poți cititorii cărora te adresezi, să înțelegi problemele acestora și să încerci să le rezolvi.
Pentru a reuși să ai un blog remarcabil și eficient, iată ce secrete să aplici:
1. Fă un program de postări. Am mai spus și mă repet, mai importantă este calitatea decât cantitatea! Nu e nevoie să postezi zilnic decât dacă ai un blog de știri. În rest e bine să petreci timp ca să alegi un subiect potrivit audienței, să te documentezi și să îl scrii.
2. Completează o listă cu idei. Eu folosesc Google Drive unde îmi notez ideile pentru articole. Evident cele mai bune sunt cele venite de la cititori, de aceea nu le ignora pe acestea și notează-le imediat ce le primești pe blog, email sau rețelele de socializare.
3. Organizează articolele de pe blog pe categorii. Așa vei observa unde e nevoie să mai scrii combinând numărul articolelor din fiecare categorie cu cererea cititorilor. Eu am preferat să am mai multe categorii, deși mai explicite care să mă ajute să planific ce scriu în viitor.
4. Programează activitatea de scris pe blog. Mai ales dacă lucrezi de acasă unde există activități sau factori care te distrag. Cel mai bine este să îți fixezi un interval de timp în care să nu faci altceva decât să te concentrezi pe scris. Ignoră rețelele de socializare, mail-urile primite sau articolele noi care apar în NewsFeed. Eu îmi setez intervalul de o oră după care iau cinci minute pauză. Important este ca în aceste minute de pauză să te desprinzi de monitor, să privești în altă parte și să faci câțiva pași de relaxare. Poți folosi un timer sau pur și simplu te uiți la ceas.
5. Compune unul sau mai multe articole “de rezervă”. Cu alte cuvinte, sunt acele articole pe care nu știi exact când le publici, dar pe care le ai Draft. Pentru momentele când nu poți scrie, intervin alte probleme de rezolvat și îți este imposibil să te ții de programul fixat. Recomand să ai asemenea articole pentru perioadele încărcate sau când pleci în vacanță. Nu e profesionist să întrerupi postările, mai ales dacă sunt cel mult săptămânale. De îndată ce ai cititori fideli, aceștia te vor urmări și riști să nu mai revină dacă nu scrii mult timp!
6. Scrie când te simți entuziast și creativ. Este important să te ții de program, dar la fel de important este să fii relaxat. De aceea dacă simți că atunci când trebuie să scrii nu ai starea necesară, începe cu o pauză 🙂 . Ascultă muzica, gătește sau fă yoga…orice te ajută să capeți starea de entuziasm. Eu prefer să fac mișcare în aer liber sau în casă dacă vremea nu-mi permite. După care reușesc să mă concentrez și să devin efervescentă.
7. Fii original, dar nu încerca să reinventezi concepte și practici din domeniu. E bine să dovedești că te pricepi, că ești profesionist, dar cel mai bine este să dezvolți sau să explici din experiență concepte deja existente în domeniu. Citește mult despre un subiect și vino cu idei noi, dar cu exemple ce au fost testate de tine.
8. Nu te teme să își exprimi părerea personală. Mai ales dacă se întâmplă ceva nou și semnificativ în domeniu, nu ezită să ai o părere. E bine să prezinți cititorilor cum crezi tu că va afecta o schimbare respectivul domeniu. Eu de exemplu prefer Pinterest-ul tuturor rețelelor de socializare și consider că ajută mult în munca de documentare, deși nu mulți văd un potențial de creștere, mai ales că nu există date despre utilizatorii din România. Cu toate acestea încerc să conving prin articolele mele cât de mult te ajută Pinterest, cu exemple concrete folosite de mine.
9. Include în articolele tale citate din cei mai cunoscuți experți în domeniu. În marketing-ul online sunt mulți cunoscători demni de urmărit, dar eu prefer să citesc toate postările și să îi citez pe Seth Godin și Matt Cutts (cei interesați de acest domeniu cu siguranță știu cine sunt).
10. Evită un limbaj pompos și plin de jargoane. E adevărat că trebuie să ai o exprimare clară și coerentă, un discurs personal, dar evită să folosești cuvinte puțin cunoscute, doar pentru că le-ai descoperit în cărțile citite de tine. Nu spun să nu te documentezi și să nu evoluezi în vocabular, dar nu fă din prezentarea noilor cuvinte învățate un scop în sine. Nimănui nu-i place un text greu de citit care pare un discurs academic, ci mai degrabă preferă exprimările simple și la obiect.
11. Folosește exemple din propria experiență. Da, recunosc, am și eu articole generaliste care par colaje între articolele citite și exprimate în propriile cuvinte. Dar evit pe cât posibil să am multe de acest gen, pentru că din experiența proprie cele mai utile și convingătoare sunt exemplele. Orice cititor vrea să învețe lucruri noi sau să găsească răspunsuri la probleme și va fi mult mai atras de experiențele autorului povestite într-un mod ușor de înțeles și atractiv. La rândul meu, atunci când mă documentez sau citesc articole din domeniu, caut informații ușor de citit și mai ales idei aplicate de către experți.
12. Permite cititorilor să te cunoască mai bine. Este evident că dacă dai exemple din ce citești, cum te documentezi sau cum obții rezultatele pe care le prezinți, audiența va cunoaște persoana din spatele textelor postate. Nu e nimic rău în asta; nimeni nu s-a născut expert sau a-tot- cunoscător, dar tu ești un exemplu de cum poate deveni fiecare mai bun dacă aplică sugestiile tale. Concentrează-te să îi ajuți cu răspunsuri la problemele lor, dar nu te teme să empatizezi cu cititorii.
13. Fidelizează audiența, construindu-ți relații solide prin email marketing și rețelele sociale. Mai multe detalii și tehnici despre cum poți folosi aceste instrumente găsești în articolele mele. Important este să aplici sugestiile exemplificate și testate de mine care te vor ajuta în relația cu cititorii.
Nu în ultimul rând scrie din pasiune, vezi în cititorii tăi niște colegi care te ajută să crești, învață mereu și documentează-te pentru a deveni mai bun!
Tu ce alte secrete cunoști și aplici în activitatea de blogging?
Nu înțeleg exact întrebarea. Subiectele anoste prin definiție înseamna plictisitoare….ceea ce nu pot face dintr-un blog ca fiind unul remarcabil. Pe de altă parte, poți scrie despre orice subiect dacă acesta are audiență, doar să nu fie articole plictisitoare. Asta înseamnă să fie utile, să atragă, să fie citite cu plăcere. Cam acesta e scopul unui articol în sine.