Traficul pe blog – indicator de vanitate sau succes?

Ca orice blogger, dupa o perioadă de mai multe luni de postat conținut și măsurat impactul articolelor, ajung să mă întreb cât de importantul este traficul pe blog și cum trebuie interpretat.

Dacă spui cunoscuților că ai început să dezvolți un blog, urmează invariabil întrebările (fix în această ordine și chiar fără pauză pentru răspuns la prima): Câți vizitatori ai? Cum îl monetizezi?

Blog Traffic

Evident, nu neg că majoritatea bloggerilor au ca obiectiv primordial obținerea de venituri, pe măsură ce crește traficul și pot “vinde” spațiul de pe blog. Sunt nenumărate site-urile care dezbat subiectul creșterii traficului pe blog pentru a face bani, în ipoteza că acesta este unicul și cel ma important obiectiv. De la această idee greșită pornesc mulți bloggeri, iar mai apoi abandonează când constată că nu este atât de ușor pe cât credeau și nu obțin imediat venituri.

Doar că nu acesta este scopul suprem  și nicidecum singurul dacă urmărești să faci din blogul personal o carte de vizită.

La ce mă refer când spun asta? Dacă ai un blog în care postezi sfaturi și articole de nișă, încercând să te promovezi ca și expert sau consultant într-un anumit domeniu, traficul este doar o măsură a vanității. Este plăcut să vezi din ce în ce mai mulți vizitatori pe blog, dar ce te faci când constați că aceștia nu se concretizează în subscrieri la email, cerere de consultanță sau colaborări? Poți face un post viral dacă reușești să îl promovezi eficient (și aici mă refer la metode plătite) în rețele sociale sau dacă un influencer face referire la acesta. Dar nu vei obține decât o creștere de moment a vizitelor noi pe blog și cel mai probabil acestea nu vor converti în rezultate concrete. Altfel spus, este o măsură care îți gâdilă orgoliul, dar cam atât. Este ca și cu Like-urile pe Facebook primite la un post…acestea au devenit inutile ca și măsură a valorii, nu se compară cu recunoașterea calității acestuia prin Share!

Insist pe ideea că orice activitate de expertiză sau consultanță trebuie să înceapă cu un blog. E nevoie să scrii bine și constant pentru a te face cunoscut în domeniul respectiv. Doar așa poți spera în a obține cereri de colaborare generatoare de venituri. Doar că nu pleca de la premisa că vei obține bani din scrisul pe blog, ci doar notorietate! Și abia asta se va putea concretiza după mai mult timp în colaborări cu agenții sau companii, în participarea la conferințe, workshop-uri, prezentări și cursuri.

Traficul în sine nu dovedește cât de mult este apreciată munca și expertiza ta, de aceea te sfătuiesc să măsori impactul activității tale pe blog folosind următorii indicatori:

  • Numărul de vizitatori recurenți. Poate dura mult până vei deveni cunoscut în domeniu (dacă meriți evident, cu răbdare și perseverență), iar până atunci cel mai mare câștig pentru tine sunt cititorii care revin și te urmăresc constant. Creșterea numărului acestora e un succes cu siguranță!
  • Timpul petrecut pe blog. Dacă cei care vin pe site petrec din ce în ce mai mult timp cititind articolele tale,  e un semn bun și o garanție a calității conținutului. Urmărește numărul de pagini în medie pe vizitator și timpul mediu petrecut pe site și dacă acești indicatori sunt în creștere, înseamnă că și interesul este din ce în ce mai mare.
  • Numărul de share-uri. Acest metric social validează calitatea conținutul, pentru că cei care distribuie articolele tale se simt responsabili și cumva “garantează” că merită citit. Pentru început observă care sunt articolele cele mai apreciate în social media și încearcă să ții cont de caracteristicele acestora. Mediul social este o metodă excelentă de promovare a conținutul și de aceea e bine să înveți să scrii dedicat acestuia.
  • Numărul de conversii. Nu mă refer aici la numărul de conversii de pe o pagină de ecommerce unde e important fiecare pas din procesul de cumpărare. Ci la un blog construit cu scopul de carte de vizită, unde conversia o poate reprezenta un anumit număr de pagini pe o vizită, înscrierea la newsletter și în cel mai fericit caz pagina cu formularul de contact pentru colaborare.

Tu ce părere ai? Cât este de important traficul pe blog și cum evaluezi acest indicator?

Spune și altora de articol: