Etapele dezvoltării comunității online – care sunt acestea și ce activități specifice au

Nu este ușor să crești o comunitate online de la 0, dar cu o strategie corectă și un Community Manager potrivit, acest lucru e posibil.

Important este să formezi o comunitate despre și pentru membrii săi: conceptul – nu despre un brand sau un produs, ci despre interesele, problemele și așteptările membrilor; conținutul – nu promovarea brandului, ci discuții interesante între membri, evenimente viitoare, realizări în cadrul grupului; evenimente și activități – identifică problemele majore ale membrilor și cheamă un expert cu care aceștia pot discuta, organizează întâlniri off-line.

Etape dezvoltare comunitateDupă ce înțelegi aceste principii, poți trece la aplicarea activităților specifice fiecărei etape din viața unei comunități:

1. Inițierea. Această etapă începe în momentul contactării audienței țintă și se termină atunci când comunitatea ajunge la un număr minim de membri și o activitate critică. Aceasta din urmă presupune că mai mult de jumătate din activitatea și creșterea comunității se datorează membrilor și nu implicării tale directe. Singurul obiectiv al acestei etape este atingerea activității critice! Pentru a ajunge aici primul pas este crearea unui grup mic de membri implicați și activi. Reține că orice comunitate online numeroasă a început prin a fi mai întâi mică.

Ce trebuie să faci în această etapă:

  • Invită oameni să adere la comunitate. Invitațiile sunt trimise individual și personalizate pentru fiecare în parte. Ceea ce am învățat din creșterea comunității mele online este că trebuie să fii întâi membru într-un grup din domeniul respectiv. Este mai ușor de început pentru că ai deja o rețea de cunoștințe pe care le poți contacta, te cunosc deja și au încredere în tine. În caz contrar, trebuie să cauți potențiali membri pe care să îi contactezi și va fi infinit mai greu să îi convingi. Aceștia nu te cunosc și își fac cu greu timp să citească un mail de la un necunoscut. Este inutil să menționez cât de important este mesajul trimis; acesta trebuie să fie cât mi scurt și convingător. De asemenea este foarte riscant în această etapă să fii considerat spam, de aceea te sfătuiesc să nu exagerezi cu mailurile trimise aceleiași persoane. Vezi care este rata de succes și analizează eficiența mesajului. Dacă nu ești mulțumit, schimbă mesajul pentru ca nu este destul de convingător. Sau poate că oamenii contactați nu sunt cei potriviți comunității tale. Testează diferite mesaje și profile cu răbdare și perseverență.
  • Inițiază și susține discuții interesante. La început tu trebuie să propui teme de discutat, ba chiar să inviți membrii pe mail să participe la dialog. Până când vizitarea comunității devine un obicei, tu trebuie să anunți când au apărut mesaje noi și să le amintești membrilor cât de important este răspunsul lor și să le ceri părerea.
  • Construiește relații durabile. Investește timp pentru a crea relații cu membrii, contactându-i personal și înțelegând nevoile și așteptările fiecăruia în parte. Cere feedback și asigură-i că te bazezi pe contribuția lor și că interacțiunea cu ei este foarte importantă.

Dacă acțiunile tale din această etapă au avut succes, vei începe să vezi rezultatele: membrii își vor invita prietenii și cunoștințele din rețelele proprii online și offline, numărul acestora va crește fără să mai trimiți invitații, ba chiar aceștia vor iniția discuții sau vor răspunde la subiecte fără ca tu să le ceri asta sau să promovezi topic-ul.

2. Stabilizarea. Această etapă durează din momentul în care comunitatea online a ajuns la masa critică, când membrii acesteia generează mai mult de 50% din activitate până când ajung la o pondere de 90%. Pe lângă activitățile din prima etapă care trebuie continuate, trebuie să te concentrezi pe următoarele:

  • Scrie conținut despre comunitate. Din acest moment poți scrie despre comunitate, obiectivele acesteia, numărul de membri și ce planuri ai de dezvoltare. Ai cu ce te mândri și e bine să vorbești despre acest proiect pentru ca oamenii să capete încredere și să înțeleagă exact dacă și cum îi poate ajuta comunitatea.
  • Bazează-te pe promovarea prin referințe și recomandări. Treptat, treci de la creșterea susținută de implicarea ta directă către încurajarea referințelor de la membrii deja existenți. Implică-i pe aceștia în evenimente și concursuri și motivează-i să vină cu prieteni și cunoștințe. Oferă-le în schimb recunoașterea cuvenită pentru activitate.
  • Organizează în mod regulat activități, evenimente și concursuri. Acestea cresc legătura dintre membri, dezvoltă sentimentul de apartenență la grup și dau importanță ideilor membrilor.
  • Rezolvă disputele și conflictele. Este important să moderezi comunitatea și să aplanezi conflictele.
  • Colectează și analizează date. Urmărește evoluția numărului de membri, comentarii, posturi și nu permite ca o creștere a numărului de membri să dilueze activitatea. Dacă ai o creștere a membrilor dar fără comentarii și postări, atunci e timpul să iei măsuri.

3. Maturitatea. În această fază de dezvoltare, comunitatea online funcționează ca un sistem cu rotițe care se învârt perfect între ele. Nu mai e nevoie de implicare directă și există deja un sentiment de comunitate și apartenență la un grup.

Ce îți recomand să faci în această etapă:

  • Creează un sistem de măsurare și evaluare, urmărind în timp evoluția
  • Crește influența comunității în domeniul în care activează
  • Recrutează voluntari și fă-ți o echipă care să te ajute
  • Optimizează platforma comunității adăugând funcționalități noi și ținând cont de sugestiile membrilor

Scopul tău este să dezvolți comunitatea treptat, dar obligatoriu trecând prin toate aceste etape. Doar așa poți crește o comunitate online de succes care să ofere membrilor beneficiile așteptate!

Spune și altora de articol: