Te-ai decis să crești o comunitate online, dar te-ai gândit și la persoana potrivită care poate transforma planul tău într-un succes? Dacă la început nu e nevoie de un cunoscător experimentat, cu siguranță vei avea nevoie de un Community Manager pe măsură ce numărul membrilor va crește.
Chiar și comunitățile care au deja notorietate nu au crescut imediat și nici nu au început cu mulți participanți. Au strâns inițial un număr mic de membri care în timp a crescut. Cea mai importantă contribuție la creșterea și dezvoltarea cu succes a acestora a avut-o Community Manager-ul.
Cum trebuie să fie un Community Manager?
În primul rând trebuie să aibă o personalitate și un interes care se potrivesc comunității. De aici și abordarea personala și atitudinea prietenoasă față de subiectele discutate în cadrul comunității, nu răspunsuri de genul celor de la customer-support.
Ideal ar fi o persoană extrovertită și comunicativă, capabilă să construiască ușor și rapid relații cu și între membrii comunității.
E de preferat să fie nu doar pasionat ci și cunoscător în domeniul respectiv, curios și interesat de toate noutățile. E nevoie să descopere permanent noi subiecte și să aplice strategii de conversație, să pună întrebări membrilor, dar să și admită când greșește.
Care sunt responsabilitățile unui Community Manager?
- Invită oamenii să devină membri ai comunității. Înainte de acest pas, responsabilul de comunitate înțelege exact profilul membrilor și vizitatorilor și știe cum poate convinge un utilizator să devină membru. Investește timp și încearcă să intuiască perfect și să personalizeze mesajul trimis pentru a avea șanse de reușită.
- Este în contact permanent cu membrii și identifică pe cei mai activi dintre aceștia. Acestora le adresează întrebări în mod direct, le cere părerea asupra anumitor schimbări pe care intenționează să le implementeze. Este foarte important să îi țină aproape și să construiască relații durabile.
- Participă activ în comunitate: răspunde la întrebări, își dă cu părerea asupra subiectelor dezbătute, inițiază discuții generatoare de angajament din partea membrilor.
- Plănuiește și aplică o strategie de angajament folosindu-se de instrumentele specifice: e-mail, newsletter, forum.
- Moderează activitatea comunității: definește și face cunoscut regulamentul de comunicare, identifică și prezintă cele mai importante subiecte și discuții, înlătură comentariile licențioase și nepotrivite.
- Creează evenimente și activități online și offline menite să mențină interesul membrilor.
- Evaluează și îmbunătățește permanent experiența de utilizare a platformei comunității: adaugă funcționalități cerute de către membri și înlătură pe cele redundante sau nefolositoare, adaugă elemente noi și design cât mai atractiv. Colaborează intens cu responsabilii de PR, Social Media și Web Design.
- Colectează și analizează date. Urmărește în mod continuu cum evoluează numărul membrilor, comentariile și implicarea acestora, rezultatele obținute cu ajutorul comunității online.
- Motivează membrii deja existenți să aducă pe alții noi. Nu este ușor, dar dacă reușește, rezultatele sunt extraordinare. Recomandările sunt cel mai eficient instrument de marketing și de aceea este important să ai membri mulțumiți și activi!
- Planifică și implementează o strategie de creștere a membrilor: marketing direct, promoții și oferte, referințe din partea membrilor activi, optimizarea ciclului de viață al membrilor.
- Integrează planul de creștere a business-ului în strategia comunității online. Susține aici promovarea produselor și serviciilor noi, a promoțiilor și ofertelor.
Te-am convins cât de important este un Community Manager și cum te poate ajuta în dezvoltarea comunității tale online?