Blogging-ul nu e deloc ușor, fie că îl faci pentru o companie, fie pentru a crește notorietatea personală. Îți trebuie creativitate și improvizație, trebuie să citești mult pentru ca mai apoi să dezvolți idei clare și expresive, să ai un discurs coerent și atractiv. În afară de latura creativă, mai ai nevoie să implementezi strategii, tehnici și instrumente care să-ți ușureze munca. Acestea definesc știința blogging-ului, pe care trebuie să o cunoști și să o dezvolți în permanență.
Cât de mult e creativitate în blogging?
În primul rând găsește echilibrul dintre dorința de a scrie cât mai mult și nevoia de a scrie cât mai bine! Precum am mai spus, calitatea e mai importantă decât cantitatea. E nevoie de timp pentru a-ți defini un stil propriu, pentru a cunoaște audiența și pentru a scrie foarte bine. De aceea, nu trebuie să scrii în fiecare zi și să te promovezi pe toate rețelele de socializare din dorința de a avea foarte curând expunere cât mai mai mare. Nu poți obține ceea ce alți bloggeri au reușit abia după ani întregi de muncă.
Fii creativ prin mesajul vizual pe care îl transmiți. Impactul vizual are o influență semnificativă în creșterea expunerii și notorietății. Articolele de pe blog pot fi ușor distribuite în rețelele de socializare, iar pozele asociate acestora și design-ul site-ului pot face din acesta unul memorabil. Conform unui studiu HubSpot, postările cu poze atractive au primit cu 53% mai multe like-uri și au atras cu 104% mai multe comentarii decât celelalte.
Compune mesaje intrigante, relevante și scurte pentru social media. Ele trebuie să stârnească curiozitatea și să îi determine pe cititori să citească articolul. Nu trebuie să postezi pe toate rețelele de socializare, ci doar acolo unde este audiența care te interesează.
Cât de mult e știință?
Spun că e știință pentru că e nevoie să cunoști și să folosești instrumente și tehnici în munca de blogging. Este obligatoriu să le înveți și să fii la curent cu cele noi care apar.
Iată o listă cu ce instrumente folosesc eu:
1. surse de inspirație și noutăți în domeniu
- News Readers – eu folosesc FeedDeemon, dar sunt multe programe de acest gen, de exemplu Feedly, NetNewsWire, NewsFire. Acestea te ajută să adaugi site-urile preferate, blogurile cu autoritate și cele mai populare din domeniul care te interesează și astfel poți citi zilnic ceea ce împărtășesc acestea audienței
- Feed-ul de la Facebook și GooglePlus. Este important să te concentrezi pe ceea ce te interesează de pe rețelele de socializare, în caz contrar riști să pierzi prea mult timp citind informații nerelevante
- BuzzSumo – scrii un cuvânt sau o frază și afli care sunt cele mai populare articole despre respectivul topic și numărul de share-uri pe diferite rețele de socializare.
2. instrumente de planificare a task-urilor
- WordPress Editorial Calendar – este un plug in foarte util în WordPress care îți permite să organizezi, să planifici postările viitoare având o evidență clară a articolelor deja publicate
- Google Calendar – eu îl folosesc atunci când nu am acces la platforma de WP, când accesez internetul de pe telefon și mă ajută când primesc avertismente pe mail cu task-urile programate
- Trello – este ușor de folosit și funcționează bine atunci când ești implicat într-un proiect de echipă. Task-urile sunt organizate ca și board-uri cărora le modifici status-ul din “to do”, în “doing” și apoi “done”.
3. instrumente pentru a scrie conținut
- Google Docs – atunci când am idei de articole, notițe de reținut prefer să le salvez într-un document pe contul meu de Google. Acesta este ușor disponibil și nu sunt dependentă de wordpress sau desktop
- Wunderlist – este o listă de “to do” accesibilă pe telefon oricând în timpul zilei. Te ajută să rămâi concentrat pe task-uri și să să te gândești la acestea când îți permite timpul
- Evernote – este o aplicație care îți sincronizează notițele din telefon cu calculatorul de acasă pentru că ideile bune îți pot veni oriunde și oricând, nu-i așa? Poți fi în așteptare la doctor, în trafic la semafor sau la o plimbare de relaxare în parc 🙂 . Nu are sens să reții când te poți folosi de avantajele tehnologiei de acum.
4. instrumente pentru a distribui conținut
- Buffer – distribuie conținutul unui articol în toate rețelele sociale imediat sau planificat pentru o dată ulterioară
- Klout – poți plănui postările pentru viitor. Este important să fii activ pe rețelele sociale unde e audiența ta și de aceea recomand să distribui adesea articole interesante. Aici găsești articole din domeniile de interes pentru tine și poți programa să le publici pe Twitter, Facebook, Instagram, G+, LinkedIn, Foursquare și YouTube.
5. instrumente de urmărire a rezultatelor
- Google Analytics – este obligatoriu de analizat rezultatele generate de acesta în urma activității de promovare a blogului. Despre indicatorii de urmărit, analiza și corelația acestora voi vorbi într-un articol viitor
- Google Webmaster Tool – recomand să urmăriți cum funcționează site-ul, câte pagini sunt indexate, dacă nu sunt erori de parsare de către roboții motoarelor de căutare, link-urile dintre paginile site-ului propriu, ce alte site-uri fac trimitere către acesta.
Pe lângă instrumentele folosite de mine în munca de blogging, îți mai recomand următoarele tehnici:
- muncește când ești cel mai productiv și creativ. Se spune că cel mai bine este să scrii dimineața, dar nu e o regulă. Dacă ești genul de persoană care lucrează mai bine noaptea, nu văd niciun motiv să nu lucrezi atunci
- lucrează pentru blog în fiecare zi. Da, ziceam că nu e necesar să postezi sau să scrii zilnic, ci mai degrabă e important să fie articole de calitate. Cu toate acestea, e nevoie să muncești zilnic pentru documentare, promovare, automatizare de procese în munca ta, cultivarea de networking, dezvoltarea limbajului prin lectură de specialitate și nu numai.
Cam așa se îmbină creativitatea cu știința în blogging și de aceea îmi place atât de mult.
Tu ce crezi? Ce te atrage la blogging și cum abordezi această muncă?