Abordez acest subiect pentru că eu personal am încercat să cresc o comunitate online de fotografie. M-am documentat mult, am învățat și experimentat teorii și practici, am încercat să aplic reguli și după mai mult de doi ani împărtășesc câteva concluzii și sugestii celor care doresc să afle despre acest subiect.
În primul rând ce este o comunitate online?
Comunitatea online reprezintă o audiență în care membrii comunică unii cu alții, interacționează pe termen lung și sunt evident uniți de o pasiune sau un interes comun.
În niciun caz să nu confunzi și să nu tratezi comunitatea cu mulțimea de follower-i! Aceștia din urmă formează audiența care te urmărește și interacționează doar cu tine.
În timp ce un număr cât mai mare de follower-i este un obiectiv urmărit de către companii care vând mărfuri și bunuri de larg consum, de către personalități sau autori, comunitatea online se potrivește mai degrabă organizațiilor din jurul unor produse sau servicii de nișă. Comunitățile sunt în general exclusiviste: fotografie, călătorie, modelism, ș.a.m.d. Ele se dezvoltă și se bazează pe interacțiunea dintre membrii acestora, pe inițierea de evenimente și discuții antrenante.
Foarte important de reținut: creșterea unei comunități este posibilă doar dacă membrii acesteia obțin avantaje pe termen lung; aceștia aderă la o comunitate pentru a obține impresii și feedback-uri, pentru a învăța din experiența celorlalți care au aceeași pasiune, vor să se simtă bine influențând prin opiniile personale, inițiind topic-uri și discuții. Nu încerca să crești o comunitate online setându-ți ca obiectiv atragerea de clienți noi sau creșterea vânzărilor! Nu vei reuși cu siguranță!
Participanții la o comunitate online sunt de trei categorii:
- vizitatorii, cei care vizitează comunitatea dar nu sunt înregistrați și nici nu participă la discuții
- cei care se înregistrează, dar rămân pasivi, fără să se implice în discuții
- membrii, cei care participă activ în discuții și dezvoltă intrinsec comunitatea.
De ce să ai o comunitate online și cum te ajută aceasta?
- reține clienții, participanții; precum am zis, nu crea o comunitate pentru a atrage clienți noi, ci mai degrabă să îi păstrezi pe pe cei deja existenți și să întărești relația cu aceștia
- generează feedback; poți afla multe informații utile de business comunicând cu aceștia și studiind comportamentul
- descoperi posibili colaboratori; adesea cei mai activi dintre membri pot genera idei noi, influențează comunitatea și pot fi atrași ca și colaboratori
- reduce costurile de publicitate; membrii activi fac promovare pentru tine dacă sunt mulțumiți de servicii sau produse, pot face recomandări celorlalți membri și aceștia au mai multă încredere în a cumpăra ceva suplimentar
- crește marja vânzărilor; creșterea nu trebuie să fie un scop în sine, dar în timp va apărea datorită încrederii pe care o dobândesc membrii în serviciile sau produsele tale
Este foarte greu să dezvolți o comunitate de la 0. Dar dacă ești într-un domeniu de nișă și te-am convins cât de mult de poate ajuta, citește despre cum să crești o comunitate și instrumentele pe care le ai la dispoziție!
În loc de încheiere, îți sugerez să nu abordezi comunitatea din perspectiva grupului de follower-i și să reții că Social Media se pretează în special pentru creștea numărului acestora din urma!