Trăim într-o societate în care nevoia de comunicare și apartenență la un grup este din ce în ce mai mare. Avem nevoie de informații despre produs sau serviciu înainte să ne decidem, interacționăm cu oameni care împărtășesc aceeași pasiune, căutăm validarea unor cunoștințe într-un anumit domeniu, dorim să creștem într-o anumită direcție. De aceea ne plac comunitățile online și investim timp ca să participăm activ la acestea.
Dar care sunt criteriile de evaluare ca să ne decidem dacă merită sau nu să ne alăturăm unei comunități? Iată care ar fi cele mai importante:
1. Conceptul. E important să realizezi dacă e o comunitate în jurul unui magazin online care susține potențialii cumpărători prin informații și păreri despre produse sau servicii, comunitate dintr-un anumit domeniu (programare, SEO, samd) precum forumul sau comunitate care aduce împreună oameni cu aceeași pasiune (fotografie, călătorii, șamd).
2. Experiența membrului comunității. Înainte să devii membru e important să testezi ce avantaje îți oferă aceasta, cât de ușor obții informațiile dorite, cât de repede poți interacționa cu alți membi, cât de intuitiv este site-ul.
3. Îndemnul de participare. Cât de convingător este acesta? Îl găsești ușor? Este clar mesajul acestuia cu ce obții de la comunitate dacă te înregistrezi?
4. Formularul de înregistrare. Cât de ușor îl gasești? Căt de rapid este procesul de înregistrare, se cere adresă de email si dublă verificare prin accesarea unui email trimis sau te înregistrezi imediat cu numele, adresa de email și o parolă? De cele mai multe ori un proces de înregistrare cu mulți pași descurajează utilizatorii să devină membri.
5. Mesaj de confirmare și de bun-venit. Primești un email prietenos de răspuns în care ți se explică avantajele comunității, care include CTA, link-uri către pașii următori de acțiune?
6. Paginile comunității. Poți vedea cu ușurință ce este nou, care sunt topic-urile, ce e popular și care sunt membrii cei mai activi? Există o listă a subiectelor discutate în funcție de interesele setate?
7. Tonul discuțiilor. Mesajele sunt pozitive și constructive? Membrii sunt prietenoși, politicoși și serviabili? Au simțul umorului sau sunt sarcastici? Problemele își găsesc răspuns sau există o listă de întrebări fără nicio reacție?!
8. Newsletter. Primești un newsletter personalizat în funcție de setările tale? Cât de interesant este acesta? Reușește să crească interesul pentru comunitate și implicarea ta?
9. Sentimentul de comunitate. Simți o empatie între membrii grupului atunci când vezi postările? Sunt familiari membrii acesteia unii cu ceilalți? Găsești un istoric clar al comunității și o evoluție continuă?
10. Integrare. În cazul unei comunități de brand, este aceasta integrată cu website-ul de companie?
Tu cât de activ ești în comunități online? Cum te decizi dacă te alături uneia?