Dacă te-ai convins cât de mult te poate ajuta o comunitate online, e timpul să îți faci o strategie de creștere și să treci la treaba!
Iată ce pași să urmezi pentru a dezvolta o comunitate de succes:
1. Stabilește ce îți dorești să obții. Nu încerca să construiești o comunitate pentru a atrage noi clienți sau pentru a crește autoritatea brandului; ci doar dacă îți dorești să crești loialitatea clienților deja existenți, să obții un feedback valoros din partea acestora, să găsești posibili colaboratori, să îți îmbunătățești atitudinea față de consumatori și să descoperi noi surse de venit din interacțiunea acestora.
2. Identifică tipul de comunitate. Comunitățile online sunt de mai multe feluri: de interes – adună oameni cu aceeași preocupare sau hobby (de ex. pasionații de fotografie, modelism, călătorii exotice), de acțiune – membrii acesteia doresc o schimbare, au o activitate comună (de ex. cei care luptă împotriva poluării, participă la salvarea câinilor abandonați), de locație – membrii sunt împreună într-un anumit loc din diferite motive (de ex. comunitatea românilor din Bruxelles, comunitatea grecilor din România), de profesie (de ex. comunitatea experților contabili, a arhitecților, medicilor), de circumstanță (de ex. comunitatea susținătorilor unui candidat la președenție, a voluntarilor care ajută la un eveniment sportiv). Cel mai probabil vei dori să dezvolți o comunitate în jurul unui brand care trebuie să se bazeze pe interesul și beneficiile membrilor.
3. Definește membrii comunității pe care îi dorești. Aceștia trebuie să aibă în comun o pasiune, un interes sau chiar mai multe. De la început e de dorit să limitezi comunitatea doar la cei interesați de același subiect, pentru că scopul comunității este să aibă un număr mai mic de membri, dar activi decât un număr foarte mare de membri inactivi.
4. Creează profilul primilor membri pe care îi vei aborda direct. Asta înseamnă să intuiești foarte bine detaliile demografice, atitudinea și obiceiurile acestora. În cazul meu, atunci când am încercat la început să atrag membri în comunitatea foto la care am contribuit, mi-am definit tiparul pe care care îl caut: țările unde sunt mulți fotografi, galeriile unde activează, modul cum își cresc profilul într-o comunitate online, ce tipuri de poze abordează fiecare, ce își doresc de la grup.
5. Cunoaște metodele prin care îi poți contacta și atrage pe membri. Vezi unde sunt aceștia activi în Social Media, pe diverse rețele de comunicare și fii prezent, receptiv acolo.
6. Gândește-te ce își doresc membrii de la comunitatea ta și cum poți să le oferi. În primul rând ei caută:
- sentimentul de apartenență la un grup,
- susținerea reciprocă în rezolvarea unor probleme de interes comun prin cunoștințe, materiale și alte resurse de informare,
- creșterea încrederii în cunoștințele personale și puterii de influență
- descoperirea de noi idei, experiențe, resurse, discuții pe care le dezvoltă apoi cu ceilalți membri.
7. Oferă mai întâi și abia apoi cere. Altfel spus, oferă calitate în conținut, subiecte interesante, activități comune și doar apoi cere detalii de contact, permisiune de a trimite mailuri. Nu impune restricția de a deveni membru pentru a vizualiza mesajele din comunitate. Fiecare vizitator trebuie să sa convingă că este interesat și abia apoi să iși dorească să devină parte din comunitate.
8. Fă public regulamentul comunității și respectă-l întotdeauna. Membrii se simt protejați de un regulament, de existența unor reguli, de prezența unui moderator care să mențină ordinea în comunitate.
9. Procesul de înregistrare trebuie să fie simplu și cât mai scurt posibil. Nimeni nu are timp sa valideze de mai multe ori o adresă de mail, să introducă un cod CAPTCHA ș.a.m.d. Cei mai mulți renunță dacă sunt mulți pași de urmat, așa că limitează-te la ceva rapid.
10. Aplică metode de a crește comunitatea. Este important ca după ce ai atras în mod direct primii membri, să reușești să crești numărul acestora. Sunt multe metode de aplicat, dar acestea depind de specificul comunității. Iată câteva dintre ele: cu ajutorul referințelor de la membrii deja existenți cărora le oferi ceva în plus dacă aduc prieteni în comunitate, organizarea de concursuri, publicitatea plătită. Experimentează cât mai multe metode și cât mai rapide pentru că membrii sunt atrași de numărul mare din comunitate și de aceea atragerea de oameni este un proces continuu.
11. Găsește mijloacele de dezvoltare a comunității. Cel mai eficient este forumul, unde membrii simt cel mai bine interacțiunea și participă activ la discuții, vin cu probleme noi la care caută rezolvare, fac schimb de informații, cunoștințe și resurse. Se potrivește perfect comunităților de interes și ajută implicit la creșterea notorietății brandului. Dacă ai un magazin online, incurajează comentariile și review-urile la produse, pentru că oamenii din ce în ce mai mult iau decizii de cumpărare pe baza acestora. Folosește adresele de contact ale membrilor și trimite-le newsletter-uri cu noutățile apărute și care i-ar putea interesa, cu produse similare celor deja cumpărate de ei, cu noi facilități pe măsură ce îți dezvolți afacerea și site-ul. Recomand să rămâi în contact cu membrii comunității, dar să nu abuzezi și să exagerezi cu mailurile pentru că vor deveni spam. Include mereu în mailurile trimise opțiunea de dezabonare, pentru că membrii au dreptul de a opta să renunțe la newsletter. Dacă ai o comunitate localizată fizic, organizează întâlniri offline. În acest fel membrii se vor cunoaște personal și vor interacționa mult mai ușor după aceea în mediul online.
12. Măsoară evoluția comunității, rezultatele eforturilor de creștere și pe baza acestor metrici acționează mai departe și ia decizii de dezvoltare. În cazul meu pentru comunitatea foto, urmăream numărul de comentarii venite, numărul de noi membri, de poze venite, câți oameni am contactat direct și câți dintre aceștia și-au făcut cont și au încărcat poze; de asemenea am un top al comentatorilor de la începutul comunității sau în ultimele 30 de zile. Acestea sunt doar exemple, indicatori de măsurare a eficienței pot fi mulți și diferă în funcție de specificul comunității tale și de obiective.
13. Apelează la un Community Manager atunci când numărul membrilor crește. Acesta va ști exact cum să aducă noi participanți și să optimizeze ciclul de viață al acestora.
Tu cum îți crești comunitatea online? Câte din mijloacele enumerate mai sus te-au ajutat în procesul de construire a comunității?